Wikipedia ー Removal of Sam Altman from OpenAI

WikipediaRemoval of Sam Altman from OpenAI を翻訳してみました。




サム・アルトマンのOpenAI退任

2023年11月17日、 OpenAIの取締役会は、 共同創業者で最高経営責任者(CEO)のサム・アルトマンに対する信頼を失ったとして、 これを退任させると発表しました。

その約107時間後、 投資家からの激しい圧力とOpenAI従業員の大量退職の恐れに直面した同社は、 アルトマンが再構成された非営利法人の取締役会とともにCEOとして返り咲くことで大枠合意したと発表しました。 この非営利法人はOpenAIの営利企業を監督しています[1]。 混乱した4日半の間にCEOが3度も交代する異例の事態となりました[1]。

背景

OpenAI

OpenAIは2015年12月に非営利組織として設立され、 人類の福祉の向上のために人工知能の研究を行うことをミッションとしていました[2]。 共同設立者にはイーロン・マスク、サム・アルトマン、グレッグ・ブロックマン、 コンピュータ科学者のイリヤ・サツケバーなどが名を連ねていました。

2019年にマスクから独立し、 高額なコンピューティングパワーに必要な資金調達の圧力に直面したOpenAIは、 マイクロソフトから10億ドルの現金とクラウド利用権限の形式で出資を受け入れる営利部門を新設しました[3]。 この営利部門は当初の非営利組織の取締役会に報告を行っていました[3]。

2022年11月、 組織の営利部門がチャットボット「ChatGPT」をリリースしました[4]。 これは世界で最も急成長を遂げた消費者向け製品となり、 生成型AIへの再び関心が高まるきっかけとなりました[5]。 2023年10月の時点で、 OpenAIは800億ドルを超える企業価値で資金調達を進めており[6]、 年間収入が10億ドルに達する見込みだと報じられていました[7]。

アルトマン解任時点で、 親会社の非営利法人の取締役会は、 会長を務めるブロックマンに加え、 アルトマン、サツケバー、 Q&AサイトQuoraのCEOアダム・ダンジェロ、 起業家のターシャ・マッコーリー、 そしてシンクタンク 「Center for Security and Emerging Technology」 の戦略ディレクター、 ヘレン・トーナーで構成されていました[8]。

OpenAI は意図的な意思決定により、 投資家の支配を避けるために[10]、 独特の構造をとっています[9]。 非営利のOpenAI Inc.を統括する取締役会が存在し、 これが営利企業である子会社のOpenAI Global LLCと、 従業員や投資家が所有する持株会社を所有・管理しています。 持株会社がOpenAI Global LLCの過半数の株式を保有しています。 マイクロソフトはこの利益付き会社で少数持ち株を有しています[11]。 OpenAIの付則では、 2016年1月に制定されたとおり、 取締役会の過半数が書面による同意で、 事前警告や正式な会合を要することなく、 任意の役員を解任できることになっています[3]。

サム・アルトマン

サム・アルトマンはOpenAIの共同設立者で、 以前は最高経営責任者(CEO)を務めていました。 2018年の共同議長イーロン・マスクの辞任後、 アルトマンが同社の指揮を取りました[2]。 アルトマンの下で、OpenAIは営利企業への移行を進めました。 アルトマンは、 マイクロソフトのCEOサティア・ナデラに対し、 OpenAIへの100億ドル規模の現金とクラウド利用権の投資を納得させ、 企業価値を3倍に引き上げる一連の株式公開買付を主導したことでも知られています[12]。 アルトマンはアメリカ合衆国議会の前で人工知能を批判的に証言したことがあり[13]、 2023年のAI安全サミットにも登壇しました[14]。

解任の数日前では、 アルトマンはOpenAIの開発者会議でGPT-4 Turboプラットフォームを発表したほか、 アメリカ・アジア太平洋経済協力(APEC)の首脳会議に出席し[4]、 バーニングマン関連のイベントで講演を行うなど、公の場に数多く姿を現しました[15]。

解任に至る経緯

リンクトインの共同設立者リード・ホフマン、 ベンチャーキャピタリストのシヴォン・ジリス、 そして元共和党議員のウィル・ハードの取締役退任により、 残りのメンバーによるアルトマン解任が可能になりました[3]。 カーラ・スウィッシャーとウォール・ストリート・ジャーナルによると[16]、 サツケバーがアルトマン解任に決定的な役割を果たしたとされます[17]。 解任前から、 人工知能の安全性を巡って従業員の間で対立が起きていました[18]。 ChatGPTのリリースは、 人工知能の安全性への考慮なく営利を追求するOpenAIと、 その能力に警戒心を抱く非営利組織との間の亀裂を生み出しました。 The Atlanticが入手した2019年のスタッフへの電子メールで、 アルトマンはこうした対立を「部族」と表現していました[19]。

ロイターとThe Informationは、 CEO解任前に一部のOpenAIの研究者が、 企業が取り組んでいた新しいAIモデルの能力を懸念していたと報じました。 The Informationによると、 「Q*」モデルはそれまで目にしたことのない数学の問題を解くことができる可能性を秘めており、 技術的なブレークスルーを示唆するものでした。 複数のスタッフ研究者が取締役会に手紙を送り、 人類を脅かしかねない強力な人工知能の発見を警告しました[20]。 情報源はこの手紙を、 アルトマン解任に至る取締役会の不満の長いリストの一因としています。 その中には、 結果を理解する前の商業化に対する懸念も含まれていました[21]。 OpenAIの広報担当リンズリー・ヘルド・ボルトンはThe Vergeに送った声明でこの見方に異議を唱え、 「(CEOの)ミラが従業員にメディア報道の内容を告げたが、 情報の正確性についてはコメントしなかった」と述べています。 さらにThe Vergeの事情に通じた情報源は、 取締役会がそのような革新的な発見に関する手紙を受け取っておらず、 研究の進展がアルトマンの突然の解任には影響しなかったと明かしました[22]。

解任前、 アルトマンは中東の主権財産ファンドから数十億ドルを調達し、 VIDIAと競争できる人工知能チップを開発しようとしていました。 またソフトバンク会長の孫正義とともに、 アップルの元デザイナージョニー・アイブを起用して 人工知能ハードウェアを開発することも図っていました。 サツケバーとその支持者はこれらの動きに反対し、 OpenAIの名前を利用するものだと見なしていました。 アルトマンは2023年10月にサツケバーの役割を縮小させ、 対立が深まりました。 サツケバーは取締役会の複数のメンバーに成功裏に訴えかけました[23]。 スウィッシャーとThe Vergeの記者アレックス・ヒースによると、 アルトマンの利益主導の戦略への反対は、 カスタムChatGPTインスタンスを発表したDevDayカンファレンスで[24]頂点に達したとされます[25]。 Axiosによると、 解任の原動力はアルトマンへの不満と不信の高まりでした[26]。

解任

2023年11月17日正午頃(太平洋標準時)[28]、 OpenAIの取締役会は「熟慮されたレビュープロセス」に基づき、 アルトマンを即時退任させることを決定しました。 新CEOに最高技術責任者(CTO)のミラ・ムラティが就任しました。 取締役会はブログ記事で、 アルトマンが「コミュニケーションにおいて一貫性に欠けている」と判断したと述べました[29]。 同時に、会長であるブロックマンも取締役を解任される一方、 社長として新CEOの下で働くことになりました。

11月16日の夕方、 アルトマンはサツケバーから翌日正午にGoogle Meetで会議に出席するようテキストで要請を受けました。 アルトマンは会議の目的を30分前まで知らされていませんでした。 解任はボードとのGoogle Meetでラスベガスグランプリを視聴しながら、 起きる5~10分前にサツケバーから告げられました。 その直後、OpenAI会長兼社長のブロックマンGoogle Meetに招集され、 アルトマン解任と自身の取締役解任を知らされました。 取締役会は30分後にブログとXというSNS上で公式発表を行いましたが、 主要投資家であるマイクロソフトにも事前通告はごくわずかでした。 このニュースはすぐに世界中に拡散していきました。

アルトマン解任から数時間後、 ブロックマンはOpenAIから完全に身を引きました。 研究ディレクターのヤクブ・パホツキや 研究者のアレクサンダー・マドリーと シモン・シドーらもこれに続きました。

解任の理由は不明のままでしたが、 迅速にOpenAIが適切な安全対策を講じることなくAI製品を事業化しようとする アルトマンと取締役会メンバーとの意見の対立に起因するとされました。 最高戦略責任者ジェイソン・クウォンがスタッフに送った社内メモによると、 取締役会との協議から、 アルトマンの解任は「不正行為」に基づくものではないことが明らかになったといいます。

解任当日の全社員ミーティングで、サツケバーはこの人事を正当化し、 敵対的買収の告発を否定しました。 OpenAI代表者は元取締役のウィル・ハードに出席を要請しました。

復帰への動き

発表から数時間以内に、 OpenAIの主要投資家がアルトマン復帰のための運動を始めました。

ブルームバーグ・ニュースによると、 マイクロソフトとスライブ・キャピタルがアルトマンの復帰を求めていました。 The Informationの報道では、 タイガー・グローバル・マネジメントとシークオイア・キャピタルも同調しました。

一日以内にOpenAIの取締役会はアルトマンの復帰交渉を開始しましたが、 アルトマンはガバナンスについての要求を出しました。 取締役会は大原則として辞任しアルトマン復帰を認めることで合意しましたが、 期限は過ぎてしまいました。 The Vergeによると、 アルトマンは復帰について悩んでおり、 取締役会の入替を含む企業の大幅な変更を求めるつもりだったとされます。

投資家側では、 取締役会が辞任した際の新メンバー候補リストが準備されており、 そこにはセールスフォースの元幹部ブレット・テイラーの名前が含まれていました。 最高戦略責任者のジェイソン・クウォンによると、 OpenAIはアルトマン、ブロックマン、 その他の従業員の復帰に楽観的だったといいます。

11月19日にはアルトマンとブロックマンが交渉のためにOpenAI本社に現れました。 調停役を務めたのはマイクロソフトのCEOサティア・ナデラでした。 ブルームバーグ・ニュースによると、 ムラティ、クウォン、 最高執行責任者のブラッド・ライトキャップは新しい取締役会を求めていました。 アルトマン復帰の条件として、 取締役会によるアルトマンの職務違反の免責が必要でした。

テイラーが新取締役会のメンバーになる予定であり、 マイクロソフト議席獲得を試みていました。 ウォールストリートジャーナルは、 エアビーアンドビーのCEOブライアン・チェスキーと 実業家のローレン・パウエル・ジョブズも候補に挙がっていたと報じました。 ムラティはアルトマンとブロックマンの再雇用を意図しており、 アダム・ダンジェロとこの動きについて話し合っていました。 The Vergeによると、アルトマンはサツケバーの支持を得てOpenAIに復帰するつもりだったといいます。

予想外の動きとして、 解任から60時間後の日曜の夜、 取締役会はアルトマンではなく、 Twitchの元CEOで効果的利他主義運動とのつながりを持つ エメット・シアをOpenAIのCEOに指名することを選択しました。 GitHubの元CEOナット・フリードマンと Scale AIのCEOアレックス・ワンが このポストへの就任を打診されたものの拒否したと報じられています。 かつてOpenAIで働いていた後にアンスロピックを立ち上げた ダリオ・アモディCEOは、 両社の合併につながり得る取引の交渉を拒否しました。

これを受けてマイクロソフトは、 アルトマンが新しいAI研究チームの責任者としてマイクロソフトに加入すると発表しました。 アルトマンにブロックマン、パホツキ、シドー、マドリーが続きました。

シアはアルトマンの解任が安全性を巡る対立に基づくものではないと述べ、 取締役会の商業化への支持がなければこの地位を受け入れなかったと明かしました。 30日間の計画の一環として、 アルトマン解任の理由について調査を始める意向を表明しました。

シア就任に対する抗議として、 何十人もの従業員が退職を表明しました。 翌日には、 770人の従業員のうち745人が連名で取締役会の辞任を要求する退職の恐れを示す書簡に署名しました。

署名者の中には取締役会メンバーのサツケバーもおり、 取締役会から離脱して取締役会の過去の行動への参加を公に謝罪しました。

11月21日、 OpenAIはアルトマンがテイラー、ダンジェロ、 経済学者のローレンス・サマーズらから成る暫定取締役会とともに 復帰するという大筋合意に達したと発表しました。 テイラーが会長に就任することになりました。

妥協案の一環として、 アルトマンとブロックマンは取締役に復帰しません。 アルトマンは内部調査に同意しました。

その後の影響

OpenAI

ニューヨーク・タイムズによると、 アルトマンの解任はOpenAIに「混乱」をもたらしたと報じられています。 従業員の圧倒的多数が、 取締役会がアルトマン解任の再考をしなければ集団退職をすると脅威をかけていました。

The Informationによると、 アルトマンの解任と続いて起きた従業員の集団退職の恐れにより、 スライブ・キャピタルによる860億ドル評価のTOBのリスクが生じていました。 The Informationは後に、 アルトマン復帰後もスライブ・キャピタルのTOBが継続すると報じました。

市場への影響

アルトマン解任の発表後、 マイクロソフトの株価は3%近く下落しました。 CoinDeskによると、 アルトマンが共同設立者のひとりである 虹彩生体認証暗号資産Worldcoinの価値は12%下がりました。 アルトマンを雇用した後のマイクロソフトの株価は2%以上上昇し、 過去最高値を更新しました。

アルトマンの解任発表は、 Anthropic、Quora、Hugging Face、Metaプラットフォーム、 グーグルなどOpenAIの競合他社に有利に働いたと見られています。

エコノミストは、 この解任がAI業界全体の進展を遅らせかねないと指摘しています。 The Informationによると、 Google DeepMindへの応募者が増加したほか、 CohereとAdeptがOpenAIの従業員獲得に積極的だったといいます。 複数の投資家がOpenAIへの投資をゼロに切り下げることを検討しており、 資金調達能力に影響が出ていました。 The Informationによると、 OpenAI利用の100社以上の企業がAnthropicに接触したほか、 グーグル・クラウド、 Cohere、 マイクロソフト・アジュールに手を挙げた企業もありました。

新規ベンチャーの可能性

The Informationによると、 アルトマンはブロックマンやOpenAIの従業員と新しいAIベンチャーを計画していたといいます。 シークオイア・キャピタルの投資家アルフレッド・リンと ベンチャーキャピタリストのヴィノド・コスラが、 アルトマンの潜在的な新規ベンチャーに興味を示しました。

法的措置

複数のOpenAI投資家が法的措置を検討していました。

反応

サム・アルトマン

アルトマンは冗談交じりに、 自分が「軌道を逸れ始めたら」OpenAIの取締役会が訴えるべきだと言及しました。 共同議長を務めたイーロン・マスクは取締役会に対し、 アルトマンの解任について透明性を保つべきだと主張しました。 アルトマンの味方たちは取締役会メンバーがクーデターを仕組んだと非難し、 OpenAIの何人かの従業員がアルトマンが投稿したハートの絵文字のついたツイートに反応し、 退職の用意があることを示しました。 グーグルの元CEOエリック・シュミットは、 アルトマンが解任された後、 自分にとって「ヒーロー」だと書きました。

技術業界の反応

Axiosによると、 マイクロソフトの経営陣は発表の1分前にアルトマンの解任を知らされ、 投資家には事前通知はなかったといいます。 サティア・ナデラCEOと最高技術責任者(CTO)のケビン・スコットは 解任後もOpenAIへの信頼を表明しましたが、 ブルームバーグ・ニュースによると、 ナデラは激怒したとされます。

Yコンビネーターの共同設立者ポール・グラハムは 取締役会のメンバーを「行儀の悪い子供」と呼びました。 投資会社サードポイントのCEOで マイクロソフトの株主でもあるダニエル・S・ローブは、 OpenAIが「驚くほど不適切なガバナンス」をしていると述べました。 フランスのデジタル移行大臣ジャン=ノエル・バロは、 アルトマンが「フランスで歓迎される」と表明しました。

従業員の書簡の後、 セールスフォースのCEOマーク・ベニオフが OpenAIの従業員を同等の給与で雇用することを申し出ました。 この申し出はマイクロソフトにも広げられました。

メディアの分析

アナリストのフレッド・ハブマイヤーは、 アルトマンの雇用についてナデラが「自身のクーデターを成功させた」と述べました。

有力技術メディアWiredの上級編集者スティーブン・レヴィは、 アルトマンの解任を1985年のスティーブ・ジョブスのアップル解任になぞらえました。 この比較はニューヨーク・タイムズでもなされています。 Axiosは取締役会が辞任しアルトマンにOpenAIを返すことができると指摘しました。 ニューヨーク・タイムズエズラ・クラインは、 OpenAIを支配する非営利法人の自己規制における役割について論じました。

Removal of Sam Altman from OpenAI

On November 17, 2023, OpenAI's board of directors removed co-founder and chief executive Sam Altman with a statement that it had no confidence in Altman's leadership.

Approximately 107 hours later, after an intense pressure campaign from investors and a threatened mass resignation of OpenAI’s employees, OpenAI announced that it had reached an agreement in principle to have Altman return as CEO with a reconstituted board of the non-profit entity which oversees the for-profit company.[1] Altman’s announced return was the third change of CEO announcement within a chaotic 4.5 day period.[1]

Background

OpenAI

OpenAI was founded in December 2015 as a non-profit entity whose mission was to do artificial intelligence research for the betterment of humanity.[2] Among its founders were Elon Musk, Sam Altman, Greg Brockman, and computer scientist Ilya Sutskever.

In 2019, after separating from Musk and facing pressure to raise money needed for costly computing power, OpenAI formed a for-profit division that took investment from Microsoft in the form of a billion dollars in cash and computer credits.[3] The for-profit entity reported to the board of the original non-profit entity.[3]

In November 2022, the for-profit division of the organization released the chatbot ChatGPT,[4] which became the fastest growing consumer product in the history of the world, contributing to a resurgence in generative artificial intelligence interest.[5] By October 2023, the company was reported to be raising money at a valuation greater than US$80 billion[6] and was set to bring in US$1 billion in annual revenue.[7]

At the time of the firing of the Altman, the board of directors of the controlling non-profit was composed of Brockman, who served as chairman; Altman; Sutskever; Adam D'Angelo, chief executive of Quora; entrepreneur Tasha McCauley, and Helen Toner, strategy director for the Center for Security and Emerging Technology.[8]

OpenAI is uniquely[9] structured, an intentional decision to avoid investor control.[10] A board of directors controls the non-profit OpenAI, Inc. The non-profit owns and controls a for-profit company itself controlling a capped-profit company, OpenAI Global, LLC and a holding company owned by employees and other investors. The holding company is the majority owner of OpenAI Global, LLC.; Microsoft owns a minority stake in the capped-profit company.[11] OpenAI's bylaws, enacted in January 2016, allow a majority of its board of directors to remove any director without prior warning or a formal meeting with written consent.[3]

Sam Altman

Sam Altman is a co-founder of OpenAI and its former chief executive; Altman took over the company following co-chair Elon Musk's resignation in 2018. Under Altman, OpenAI has shifted to becoming a for-profit entity.[2] Altman is credited with convincing Microsoft chief executive Satya Nadella with investing US$10 billion in cash and computing credits into OpenAI and leading several tender offer transactions that tripled the company's valuation.[12] Altman testified before the United States Congress speaking critically of artificial intelligence[13] and appeared at the 2023 AI Safety Summit.[14]

In the days leading up to his removal, Altman made several public appearances, announcing the GPT-4 Turbo platform at OpenAI's DevDay conference, attending APEC United States 2023,[4] and speaking at an event related to Burning Man.[15]

Events leading up to the removal

The resignation of LinkedIn co-founder Reid Hoffman, venture capitalist Shivon Zilis, and former Republican representative Will Hurd from the board allowed the remaining members to remove Altman.[3] According to Kara Swisher and The Wall Street Journal,[16] Sutskever was instrumental in Altman's removal.[17] Disagreements over the safety of artificial intelligence divided employees prior to Altman's removal.[18] The release of ChatGPT created divisions with OpenAI as a for-profit company without considerations for the safety of artificial intelligence and a non-profit cautious of artificial intelligence's capabilities; in a staff email sent in 2019 and obtained by The Atlantic, Altman referred to these divisions as "tribes".[19]

Reuters and The Information reported that some OpenAI researchers had been concerned by the capabilities of a new AI model being worked on the company before the CEO was fired. According to the Information, the “Q*” model was able to solve maths problems it had not seen before, representing a potential breakthrough in the technology.[20] Several staff researchers wrote a letter to the board of directors warning of a powerful artificial intelligence discovery that they said could threaten humanity. The sources cited the letter as one factor among a longer list of grievances by the board leading to Altman's firing, among which were concerns over commercializing advances before understanding the consequences.[21] OpenAI spokesperson Lindsey Held Bolton contested this perspective in a statement conveyed to The Verge, stating, "Mira told employees what the media reports were about but she did not comment on the accuracy of the information." Additionally, a source familiar with the situation informed The Verge that the board never received a letter regarding such a groundbreaking development, and the progress of the company's research did not factor into Altman's abrupt termination.[22]

Prior to his removal, Altman was seeking billions from Middle Eastern sovereign wealth funds to develop an artificial intelligence chip to compete with Nvidia and courted SoftBank chairman Masayoshi Son to develop artificial intelligence hardware with former Apple designer Jony Ive. Sutskever and his allies opposed these efforts, viewing them as using the OpenAI name. Altman reduced Sutskever's role in October 2023, furthering divisions; Sutskever successfully appealed to several members of the board.[23] Swisher and The Verge reporter Alex Heath stated that opposition to Altman's profit-driven strategy culminated in the DevDay conference[24] in which Altman announced custom ChatGPT instances.[25] According to Axios, the removal was driven by growing discontent and distrust with Altman.[26]

Removal

On November 17, 2023, at approximately noon pacific time,[28] OpenAI's board of directors ousted Altman effective immediately following a "deliberative review process", replacing him with chief technology officer Mira Murati. In a blog post, the board said it had concluded that that Altman was not "consistently candid in his communications".[29] Simultaneously, the board announced that board chair, Brockman, would be removed from his board position, but remain president of the company reporting to the new CEO.

On November 16 evening, Altman received a text from Sutskever asking him to attend a meeting at noon via Google Meet the next day. Altman did not learn about the subject of the meeting until 30 minutes before.[30] He was informed of his removal by Sutskever[20][30] five to ten minutes before it occurred[31] on a Google Meet[32] with the board while watching the Las Vegas Grand Prix.[33] Shortly thereafter,[34] OpenAI board chairman and president Brockman was invited to a Google Meet to inform him of Altman's removal, and his own removal from the board.[28] The board publicly announced Altman's removal thirty minutes later in a blog post and a post on X, with only short advance notice to major investor Microsoft. The news quickly ricocheted around the world.[35]

Hours after Altman's removal, Brockman resigned from the company entirely,[36] joined by director of research Jakub Pachocki and researchers Aleksander Madry and Szymon Sidor.[37]

The reasons behind the removal were a mystery, though quickly attributed to a disagreement between Altman and members of the board on how quickly OpenAI should be commercializing its AI products without proper safeguards in place. According an internal memo sent by OpenAI’s chief strategy officer, Jason Kwon, discussions with the board revealed Altman’s removal was not due to "malfeasance."[38]

During an all-hands meeting with the staff the day of the removal, Sutskever defended the ouster and denied accusations of a hostile takeover.[9] An OpenAI representative requested former board member Will Hurd's presence.[39]

Reinstatement efforts

Within hours of the announcement, major investors in OpenAI began campaigns to reinstate Altman.

Microsoft and Thrive Capital were seeking for Altman to return, according to Bloomberg News.[40] Tiger Global Management and Sequoia Capital joined, according to The Information;[41]

Within a day, OpenAI's board of directors began negotiations to reinstate Altman, though he had demands about governance. The board agreed in principle to resign and to allow Altman to return, but missed the deadline.[42] According to The Verge, Altman was ambivalent about returning and would seek significant changes to the company,[43] including replacing the board.[44]

A list of possible new directors had been prepared by investors in the event that the board stepped down, including former Salesforce executive Bret Taylor.[40] According to chief strategy officer Jason Kwon, OpenAI was optimistic it could return Altman, Brockman, and other employees.[45]

On November 19, Altman and Brockman appeared at OpenAI's headquarters to negotiate, mediated by Microsoft CEO Satya Nadella. According to Bloomberg News, Murati, Kwon, and chief operating officer Brad Lightcap were pushing for a new board of directors; it was required that the board absolve Altman of wrongdoing in order for Altman to be reinstated.

Taylor was expected be a member of the new board[46] and Microsoft had also attempted to gain a seat.[47] The Wall Street Journal reported that Airbnb chief executive Brian Chesky and businesswoman Laurene Powell Jobs were also considered.[48] Murati had intended to rehire Altman and Brockman, discussing the move with Adam D'Angelo.[49] The Verge reported that Altman intended to return to OpenAI with support from Sutskever.[50]

In an unexpected move on Sunday night, some 60 hours after the initial removal, the board chose to name former Twitch chief executive Emmett Shear—who has ties to effective altruist movement[51]—as OpenAI's chief executive[52] instead of reinstating Altman.[48] Former GitHub chief executive Nat Friedman and Scale AI chief executive Alex Wang reportedly rejected offers from the board for the position.[53] Anthropic chief executive Dario Amodei,[54] who had originally worked at OpenAI before splitting off, refused to negotiate a deal that could have led to a merge of the two companies.[55]

In response, Microsoft announced that Altman would be joining Microsoft to run a new artificial intelligence research team, that[56] joined by Brockman, Pachocki, Sidor, and Madry.[57]

Shear said the Altman’s removal was not due to disagreements about the safety,[58] and he would not have accepted the position without the board's support for commercialization.[59] As part of his 30-day plan, he stated his intentions to begin an investigation into the reasons behind Altman's removal.[60]

Dozens of employees announced their resignations in response to Shear's accession.[61] The next day, a letter signed by 745[62] of OpenAI's 770 employees threatened mass resignations if the board did not resign.

Among the signatories was board member Sutskever, who defected from the board and publicly apologized for his participation in the board's previous actions.[63]

On November 21, OpenAI announced it had reached an agreement in principle for Altman to be reinstated with Taylor, D'Angelo, and economist Lawrence Summers on an interim[64] board, [65] with Taylor as chair of the board.[66]

As part of the compromise deal, Altman and Brockman will not reclaim seats on the board. Altman agreed to an internal investigation into his alleged conduct.[67]

Aftermath

OpenAI

The removal reportedly left OpenAI in "chaos", according to The New York Times,[68] with the overwhelming majority of number of OpenAI employees threatening to resign if the board did not reconsider Altman's removal.[69]

According to The Information, Altman's removal and subsequent threatened mass resignation of employees risked a tender offer led by Thrive Capital valuing the company at US$86 billion.[70] [71] The Information later reported that Thrive Capital's tender offer will continue after Altman's reinstatement.[72]

Market effects

Shares in Microsoft fell nearly three percent following the announcement.[73] According to CoinDesk, the value of Worldcoin, an iris biometric cryptocurrency co-founded by Altman, decreased twelve percent.[2] After hiring Altman, Microsoft's stock price rose over two percent to an all-time high.[74]

Altman's announced removal was seen to have benefited OpenAI's competitors, such Anthropic, Quora, Hugging Face, Meta Platforms, and Google.[75]

The Economist wrote that the removal could slow down the artificial intelligence industry as a whole.[76] Google DeepMind received an increase in applicants, according to The Information; Cohere and Adept engaged in an active effort to hire OpenAI employees.[77] Several investors considered writing down their OpenAI investments to zero, impacting the company's ability to raise capital.[69] Over one hundred companies using OpenAI contacted Anthropic, according to The Information; others reached out to Google Cloud, Cohere, and Microsoft Azure.[78]

Potential venture

According to The Information, Altman was planning a new artificial intelligence venture with Brockman,[79] and OpenAI employees.[80] Sequoia Capital investor Alfred Lin and venture capitalist Vinod Khosla expressed interest in Altman's potential venture.[81][82]

Multiple OpenAI investors considered legal action.[83]

Reactions

Sam Altman

Altman quipped that the OpenAI board of directors should sue him should he "start going off".[84] Former co-chair Elon Musk stated the board should be transparent in its removal.[85] Allies of Altman accused board members of staging a coup[9] and several OpenAI employees responded to a tweet Altman wrote with a heart emoji, intended to demonstrate employees who are prepared to leave.[86] Former Google chief executive Eric Schmidt wrote that Altman was a "hero to [him]" after his removal.[29]

Technology industry

Microsoft executives were informed of Altman's removal a minute before the announcement was made, according to Axios,[87] and investors were not given advance knowledge. Satya Nadella and chief technology officer Kevin Scott expressed confidence in OpenAI following his removal,[88] though Nadella was reportedly furious, according to Bloomberg News.[23]

Y Combinator co-founder Paul Graham referred to the board's members as "misbehaving children".[26] Third Point chief executive and Microsoft shareholder Daniel S. Loeb stated that OpenAI had "stunningly poor governance".[89] French digital transition minister Jean-Noël Barrot stated that Altman is "welcome in France".[90]

Following the employee letter, Salesforce chief executive Marc Benioff offered to employ OpenAI employees with matching salaries,[91] an offer extended by Microsoft.[92]

Media analysis

Analyst Fred Havemeyer stated that Nadella "pulled off a coup of his own" in hiring Altman.[93]

Wired editor-at-large Steven Levy compared the removal of Altman to the removal of Steve Jobs from Apple in 1985,[94] a comparison made by The New York Times.[95] Axios posed that the board could resign, returning OpenAI to Altman.[62] Writing for The New York Times, Ezra Klein noted the role of OpenAI's controlling non-profit in self-regulation.[96]